Pengenalan

PENDAHULUAN

Penekanan sering diberi oleh pelbagai pihak bagi meningkatkan penguasaan Bahasa Melayu dalam kalangan muridmurid di sekolah menengah, khasnya komunikasi secara lebih berkesan. Bagi menghasilkan satu pengajaran yang berkesan, guru bukan sahaja perlu memilih bahan yang sesuai bahkan juga perlu merancang aktiviti yang relevan dengan isi dan objektif pengajaran. Aktiviti yang dirancang dengan baik pasti dapat menarik minat para murid untuk melibatkan diri secara aktif dan menyeluruh. Di samping itu, pengetahuan dan kemahiran berbahasa yang telah dikuasai juga akan dapat dikukuhkan. Di sini, terdapat teknik pembacaan yang dapat membantu pelajar dalam keupayaan untuk membaca. Ia juga diselitkan dengan kelebihan dan kekurangan teknik ini.

DEFINISI MEMBACA

Menurut Siti Hajar Abdul Aziz ( 2009:143)  definisi membaca merupakan satu tindakan komunikasi iaitu proses berfikir yang melibatkan idea, kenyataan dan perasaan yang disampaikan oleh penulis kepada pembaca melalui perantaraan lambang-lambang bahasa . Menurut Marohaini Yusoff (1989) merumuskan proses membaca sebagai perlakuan yang kompleks dan sebagai perlakuan tidak dapat diperhatikan. Cuma dua tidak dapat diperhatikan. Cuma duakomponen kemahiran utama yangkomponen kemahiran utama yangdipersetujui wujud dalam kemahirandipersetujui wujud dalam kemahiranmembaca iaitu kemahiran mengenalmembaca iaitu kemahiran mengenalatau mengecam perkataan danatau mengecam perkataan dankemahiran memahami apa yangkemahiran memahami apa yangdibaca.dibaca.

Leave a comment